Jak się robi promocje?

Ponad 80 procent z nas wybierając miejsce do zakupów będzie zwracać uwagę na cenę. Tak właśnie to wygląda w badaniach. Każdy z nas uwielbia promocje i to ich chętnie szukamy.

Dla większości z nas to główne narzędzie, które wykorzystywane będzie przez firmy, które chcą zwiększyć sprzedaż. Z drugiej strony nie zawsze takie działania są skuteczne. Jak skutecznie zmniejszyć ceny i dobrze promocjami zarządzać, by wypracować sobie zadowalające zyski. Sprawa nie będzie taka prosta jakby się to mogło wydawać.

Promocja produktów

Na sam początek będzie trzeba określić sobie między innymi produkty do promowania. Chodzi o wzięcie pod uwagę kosztów, a także marżę. Powinniśmy szukać takich produktów, z których będzie można wypracować przychód na pokrycie wydatków związanych z promocją. Z dużą rozwagą będzie trzeba przejść do promocji produktów, które są mało popularne ale mających niską cenę regularną. Może wchodzić również niski wolumen sprzedaży.

Poza tym istotną sprawą będzie także określenie substytutów i produktów komplementarnych do danego artykułu. Jeśli chodzi o promowanie produktu, którego substytut cechuje wysoką marżą może sprawić, że pojawi się między innymi tak zwane zjawisko kanibalizmu. To sprawi, że będziemy mieli niższą marżę niż przed promocją. Ważne będzie jednak to, by nie przedłużać nadmiernie akcji promocyjnych, ponieważ to doprowadzi do przyzwyczajenia klientów, którzy będą potem chcieli kupować już tylko w okresach promocyjnych.

Promocyjne ceny

Grupa docelowa

W momencie, gdy wybieramy produkty do promocji trzeba określić jaka będzie również grupa docelowa dla tych naszych kampanii. Będzie to między innymi sprawa pomocna w zakresie komunikacji z konsumentami. Jeśli wiemy jakie są oczekiwania i preferencje warto zwracać uwagę na to jak sprawa wygląda, gdy chodzi o te produkty, które sprzedawać się będą najlepiej. Oferta będzie skierowana do określonego kręgu osób i może nam przynosić większe zyski niż gdyby była to oferta do wszystkich kierowana. Jeśli chcemy wybierać najlepszą grupę trzeba wiedzieć, kto takim produktem będzie zainteresowany w największym stopniu.

Strategia

Przygotowując promocję trzeba ustalić sobie na początek jej cel. Kampanie mogą mieć tak naprawdę różne zadania. Chodzi o wzrost udziału w rynku, rosnąca sprzedaż czy pomoc we wprowadzeniu na rynek nowych produktów, budowanie większej lojalności u klientów. Marki co do zasady cenią sobie właśnie lojalnych klientów i to zawsze dla nich najważniejsza będzie taka współpraca, która wiązać się będzie z tymi osobami wracającymi do nas po kolejne zakupy.

Anna Paluch

Redakcja espenta.pl

Zobacz również

Galeria
O serwisie

Jesteśmy łowcami okazji

Doradzamy w zakresie oszczędzania jak i kupowania

Żadna ciekawa promocja nam nie umknie, dlatego śledź nas koniecznie :)